frontpage 11/12 SE

Välkommen till nr 11/2012

Socker är lika beroendeframkallande som kokain och ger samma abstinensbesvär som heroin – forskare oroar sig för vår stora konsumtion. I detta nummer kan du också läsa om den sovande hjärnan som ett nytt vapen mot rymdskrot.

11 juli 2012

I mänsklighetens barndom var socker en bristvara, och det betyder att vi – liksom andra djur – är genetiskt disponerade att sukta efter den energirika ”söta kicken”. I dag har vi fri tillgång till godsaker – och avhåller oss inte. En västerlänning hinner i genomsnitt inta tre kubikmeter socker under sitt liv. Det motsvarar två fyllda soptunnor!

Förklaringen är att socker är vanebildande. Nyare försök på råttor visar att de söta kristallerna faktiskt är mer vanebildande än kokain och ger samma abstinens som heroin. Inte nog med det: andra försök avslöjar att socker är skadligt för levern och leder till frosseri. I USA gräver man extra djupt i sockerskålen, och en rad forskare är så bekymrade att de har startat en rörelse, som vill förbjuda försäljning till minderåriga. Mycket tyder på att den gamla, snusförnuftiga förmaningen ”allting med måtta” gäller i synnerhet för socker.

Sovande hjärnor är kreativast

Hjärnans logiska centra sätts på standby, när vi sover. Därför är vi bäst på att tänka ut kreativa lösningar i sömnen.

40 valar strandade i öknen

En förhistorisk valkyrkogård har nyligen dykt upp i den snustorra Atacamaöknen – en kilometer från Stilla havet.

Antarktis dolda berg

Forskarna fick en enorm uppgift, när de skulle kartlägga bergskedjan Gamburtsev. Den ligger nämligen dold under tre kilometer is i Antarktis.

Nytt vapen mot rymdskrot

Forskarna har funnit ett nytt vapen i kampen mot det växande hotet från rymdskrot – mer skrot.

Lysande framtid FöR SOLCELLER

Nanoteknik och nya material kommer att göra solceller så effektiva att de kan konkurrera med fossila bränslen.

Läs också: Läkare och botaniker jagar Ötzis mördare Forskare tvingar fram partiklar ur ingenting Socker är mer vanebildande än kokain Ubåten Alvin skall ned på 6500 meters djup Utforska jordens följeslagare: månen i siffror