frontpage 10/2011

Välkommen till nr 10/2011

Läs om kriminalteknikernas nya verktyg, hur forskarna nollställer minnet och nya avslöjanden om dinosauriernas utveckling.

27 juni 2011

Fysikerna har förändrat vår världsbild flera gånger under de senaste 300 åren. Varje sekel har bjudit på stora frågor, som forskarna genom sina idéer, teorier och experiment har funnit svar på, så att vi gradvis har fått en djupare förståelse av världen omkring oss och de naturlagar som styr den. Samtidigt har den nya kunskapen omsatts i praktiska uppfinningar, som har förändrat samhället och den enskildes liv. Elektriciteten och ångmaskinen är bra exempel.

Även i dag står fysikerna inför obesvarade frågor om naturens materia och krafter, men kanske är utmaningen nu ännu större, för i dag är det helt enkelt inte tekniskt möjligt att utföra de praktiska försök som kan bekräfta eller motbevisa teorierna. Samtidigt har det på många fält blivit längre från teoretisk fysik till tillämpbar teknik, och det är därför relevant att fråga: Vad skall fysikerna prioritera framöver – forskning som kan ge oss ännu djupare insikt i naturen, eller forskning som mer direkt utmynnar i användbar teknik?

Ta själv ställning – men läs först det stora temat ”Fysiken står vid en skiljeväg” i detta nummer. Jens E Matthiesen Chefredaktör

Forskare sliter för att rädda 70 strandade valar

Valstrandningar sker ofta i Nya Zeeland – men 70 grindvalar på en gång utlöser en helt speciell räddningsaktion.

Nu kan lama resa sig och gå

De så kallade exoskeletten – utvändiga, datorstyrda skelett – utvecklas just nu snabbt. Flera typer är redan i dag tillgängliga och klara att förändra livet för förlamade personer.

Ny teknik fäller mördaren

Ett mord har begåtts. Polisen kan inte hittna några vittnen, så nu är de tekniska spåren avgörande för den fortsatta utredningen. Läs om kriminalteknikernas nya verktyg, som leder dem fram till gärningsmannen.

Ankomst till asteroiderna

Efter nästan fyra års resa närmar rymdsonden Dawn sig nu sitt mål. Studiet av asteroiderna skall ge oss ny kunskap om hur vårt solsystem bildades.