Gravitationsvågor gör universums osynliga liv synligt

Satelliter ska lyssna på skapelsens eko

I årets elfte nummer av Illustrerad Vetenskap följer vi med LISA-satelliterna på jakt efter gravitationsvågor från universums späda barndom. Vi avslöjar också myrornas superkrafter och åker med på en tur i framtidens självkörande bil.

1 juli 2015

Nytt Illustrerad Vetenskap ute nu!

I det elfte numret av Illustrerad Vetenskap kan du bland annat läsa de här artiklarna:

• Gravitationsvågor gör universums osynliga liv synligt År 2034 ska LISA-sateliterna plocka upp gravitationsvågor från universums allra första tid efter big bang. Vi följer med på avlyssningsexpeditionen.

• Lilleputt har superkrafter Myror kan bära 50 gånger sin egen vikt, spruta giftspray och spränga sig själva i luften. Vi tittar närmare på den urstarka insekten.

• Bilen håller själv i ratten År 2035 behövs varken ratt eller pedaler. Vi zoomar in på den radarutrutsning, de sensorer och kameror som ska styra bilturen.

• Räddad i sista stund Antibiotikaresistensen ökar, men nu har forskarna skördat ett nytt mirakelmedel direkt ur jorden. Läs vårt djupgrävande reportage.

Som prenumerant kan du läsa hela numret i vårt digitala magasin.

Inte prenumerant? Köp tidningen här:

• Köp tidskriften i butiker i hela landet för 63:50 kr.

• Beställ en prenumeration – få till exempel 4 nummer för endast 99 kr.