© Shutterstock

Nytt nummer: Mardrömsbakterier bekämpas med giftsvampar och elchocker

I det senaste numret av Illustrerad Vetenskap bjuder vi med dig på jakt efter nya vapen i kampen mot multiresistenta bakterier, rymdförsvar mot asteroidnedslag, samt ger dig inblick i hur genetiker hittar helt nya sätt att optimera djurs egenskaper, så att de kommer till nytta för människor.

30 juli 2017

Nytt Illustrerad Vetenskap ute nu!

I årets 12:e nummer av Illustrerad Vetenskap bjuder vi bland annat på artiklarna:

# Giftsvampar och gensaxar dödar mardrömsbakterier

• Varje år mister 700 000 människor livet efter att de har infekterats med resistenta bakterier. Vi följer forskarnas jakt på nya vapen för att eliminera de seglivade bakterierna.

# Hotet från rymden

• Krockar med asteroider kan, beroende på deras storlek, utplåna städer eller hela kontinenter. Nu har Nasa presenterat ett strategiprogram som ska övervaka asteroider på kurs mot jorden och förhindra att de kraschar mot planeten. Vi ger dig en överblick.

# Forskarna hittar nytt dolt sinne

• Människan har fler än de klassiska fem sinnena. Och nyligen upptäckte forskare ett helt nytt sinne. Vi berättar om sinnen du inte hade en aning om att du har.

# Genetiker avlar fram superdjur

• Kreatur med extra mycket kött, modersmjölkersättning från möss, samt getter som kan producera spindelnät. Lär dig mer om genetikernas uppfinningsrika idéer om hur djur kan tjäna människan på nya sätt.

# Dödsdimma lamslog London

• År 1952 sveptes  London in i en giftig gul dimma som fick dödssiffrorna att öka explosionsartat. Inte förrän i fjol förstod forskarna varför dimman var dödlig. Vi ger dig förklaringen.

Inte prenumerant? Köp tidningen här: