NYTT NUMMER: Jakten på jordens sista diamanter

I årets 11:e nummer av Illustrerad Vetenskap bjuder vi med dig på högteknologisk jakt på jordens sista diamanter, vi gör en djupdykning i astrofysikernas heliga graal, antimaterian, och så kartlägger vi kroppens förbisedda superorgan.

13 juli 2017

Nytt nummer av Illustrerad Vetenskap ute nu!

I det senaste numret av Illustrerad Vetenskap kan du bland annat läsa om:

# Robotar jagar jordens sista diamanter

• Det blir allt svårare att hitta ädelstenar på vår planet. Därför tar nu intelligenta maskiner över gruvdriften. Och när de sista diamanterna har hämtats upp står fysikerna redo med konstgjorda ädelstenar – som inte går att skilja från naturens egna.

• Glöm hjärnan och hjärtat. I kroppens myller av organ döljer sig oumbärliga arbetshästar som blandar saliv, hjälper sädesceller att ta sig fram och håller koll på vad som är dag och natt. Låt oss presentera kroppens sanna hjältar.

# Klara, färdiga, SPARA energi

• När vi rör oss slösar vi energi i våra rörelser. Djuren använder sig av fjädrar, jetmotorer och magrullningar för att anstränga sig så lite som möjligt.

# Fysikerna kastar ljus över atomernas spegelbilder

• För första gången har forskare kunnat observera det flyktiga antivätet. Detta gör det möjligt att utforska atomernas spegelvända värld.

# CO2 blir till stenar och skor

• På ett isländskt kraftverk har en forskargrupp gjort en banbrytande upptäckt: Koldioxid kan omvandlas till ofarliga mineraler på mindre än två år. Men forskarna nöjer sig inte med att bara lagra koldioxiden utan vill återvinna den i allt från bakpulver till gummisulor.

Inte prenumerant? Här köper du tidningen:
  • Köp tidningen i butiker i hela landet för 75,95 kronor.

• Prenumerera – du får till exempel 4 nummer för bara 99 kronor.

• Som prenumerant kan du läsa hela numret i vårt digitala magasin.