© Shutterstock

Ny tidning: Istidsmänniskan byggde tält av ben och mammuthud

I årets 13:e Illustrerad Vetenskap kan du läsa om forntidsmänniskans knep för att överleva den bitande kylan, komma närmare Saturnus än någonsin tidigare och upptäcka världens farligaste damm.

24 augusti 2017

Nytt Illustrerad Vetenskap ute nu!

I årets 13:e nummer av Illustrerad Vetenskap bjuder vi bland annat på artiklarna:

# Formsydd päls höll istidskvinnan varm

• Istidsmänniskan klädde sig i formsydda kläder av läder och päls och deras hem var välisolerade eftersom de byggdes av hud och skelett från döda mammutar. Med hjälp av nya fynd och noggranna dna-analyser har forskarna nu kunnat skapa en komplett bild av hur människan överlevde under den kalla istiden.

# Rymdpionjär på kamikazeuppdrag

• 22 djärva dyk under Saturnus innersta ring – den manövern är sonden Cassini just nu i färd med. På vägen kommer farkosten för första gången att flyga nära gasjättens ringar, allt för att avslöja ringarnas tjocklek och kemi. Men resan kan bara sluta på ett sätt – i ett hav av lågor.

# Världens farligaste damm

• Mosuldammen i norra Irak kan kollapsa när som helst. Om det sker väller en gigantisk domedagsvåg med 11 000 miljarder vatten fram mot storstaden Mosul. En och en halv miljon människoliv står på spel, så nu arbetar ingenjörerna dygnet runt för att rädda dammen som aldrig skulle ha byggts.

# Jordens sköld kan försvinna

• Jordens magnetfält blir svagare. Försvinner det helt försvinner även planetens skydd mot strålning från rymden – vilket hotar att utrota mänskligheten. Med hjälp av tre satelliter kämpar nu forskarna mot tiden för att förstå de kaotiska förhållanden som ligger bakom jordens försvarsverk.

Inte prenumerant? Köp tidningen här: