© Shutterstock / Montage / Illustrerad Vetenskap

Ny tidning: Din hjärna krymper varje natt

I årets 14:e Illustrerad Vetenskap ger forskarna äntligen svar på om hunden eller katten är det smartaste djuret – och varför din hjärna faktiskt krymper när du sover.

6 september 2017

Ny Illustrerad Vetenskap ute nu!

I årets 14:e nummer av Illustrerad Vetenskap bjuder vi bland annat på artiklarna:

# Din hjärna krymper medan du sover

• Du förlorar flest minnen när du sover. Ny forskning visar att hjärnans kopplingar krymper med nästan 20 procent under natten. Trots detta är cellernas bantningskur förmånliga för dig.

# Vem är smartast?

• Hund- och kattägare är förmodligen rätt säkra på sin sak, men vad säger forskarna om intelligensen hos katter och hundar? Följ kampen där hund och katt tävlar i minne, självständighet och kommunikation.

# Mekaniska mullvadar får en extra växel

• Ett nätverk av biltunnlar i 30 nivåer kan lösa storstädernas trafikkaos. Dagens tunnelborrmaskiner är för långsamma och dyra i drift för att klara uppgiften, så nu ska nya borrbjässar göra underjorden mjuk med kraftfulla mikrovågskanoner.

# Nu fryser forskare tiden

• Med ljusblixtar på tio miljondelar av en miljarddels sekund kan den nya XFEL-lasern filma atomer i arbete. Det öppnar en helt ny värld där man kan närstudera allt från Jupiters inre till elektroners beteende under växternas fotosyntes.

# Besök Nasas drömfabrik

• Djupfrysta astronauter och rymdfarkoster byggda av asteroider. Inget är för långsökt när Nasa samlar in nya idéer för framtidens rymdfart. Varje år avsätts en summa pengar till nya projekt som låter som ren science fiction, men som kan bli verklighet om bara 20 år.

# 320 km/h utan förare

• Med ett par centimeters avstånd ska 20 racerbilar susa fram sida vid sida – utan människor bakom ratten. Det är idén bakom Roborace där föraren har bytts ut mot en superdator som utför 24 biljoner beräkningar i sekunden.

Inte prenumerant? Köp tidningen här: