Menneskejagt på genetiske superhelte

Mutanter är skyddade mot aids

I årets 4:e nummer av Illustrerad Vetenskap tittar vi närmare på de supermutanter som med en unik arvsmassa kan besegra både blodproppar och aids. Vi firar också NASA:s hundraårsjubileum med ett 16-sidors tema och dyker med stridande kaskelotter.

18 februari 2015

Nytt nummer av Illustrerad Vetenskap ute nu!

Årets 4:e nummer av Illustrerad Vetenskap innehåller bl.a. följande artiklar:

• Jakten på våra genetiska superhjältar Genmutationer skyddar mod aids och andra sjukdomar. Vi följer med forskarna på jakt efter supergener - och kanske ett botemedel mot cancer.

• NASA 100 år En gång i tiden hette NASA NACA och byggde testflygplan av trä. Vi ger dig organisationens 1?00 1 000 år långa historia - från träflygplan till Mars.

• Dålig sömn äter upp din hjärna 2% av din hjärna kan försvinna efter tre och ett halvt års dålig sömn. Vi förklarar hur man undviker krympt hjärna genom att sova.

• Akta dig för att reta upp djuphavets slagskämpe Kaskelotten kan känna vittring av ett valfångarfartyg och bryta ryggen på en späckhuggare. Vi uppsöker den 50 ton tunga slagskämpen i djupet.

Som prenumerant kan du läsa hela numret i vårt digitala magasin.

Inte prenumerant? Få tidningen här:

• Köp tidskriften i butiker i hela landet för 63:50 kr.

• Beställ en prenumeration – få till exempel 4 nummer för endast 99 kr.