Liv i rymden på spåret och ingenjörers kamp mot dödlig smog

Nu finns ett nytt nummer av Illustrerad Vetenskap i butikerna med en detaljerad genomgång av astronomernas hetaste tips på liv någon annanstans i universum – det lilla Trappist-1-systemet. Och så vädrar miljontals människor i världens storstäder morgonluft sedan ingenjörer har blåst till strid mot smog.

17 oktober 2017

Solens virila lillebror

En kall stjärna och sju små stenplaneter. Det är signalementet på ett nyupptäckt stjärnsystem som av astronomer har utsetts till ett av årtiondets största planetfynd.

Stjärnan hyser tre jordliknande planeter i sin beboeliga zon – och därmed finns det extremt goda chanser för liv.

PLANET E KAN HYSA HAV OCH LIV

Temperaturerna på planeten möjliggör flytande vatten på ytan, där olika livsformer kan trivas.

PLANET F ÄR KALLARE ÄN JORDEN

Planeten får mindre än hälften av den värme jorden får från solen, men det kan ändå finnas flytande vatten.

PLANET G ÄR SYSTEMETS STÖRSTA

Längst ut i den beboeliga zonen ligger systemets största planet med en radie som är 1,13 gånger jordens.

Ingenjörer tar upp kampen mot smog

En fredag eftermiddag i januari 2017 rullar en giftig dimma, för vem vet vilken gång i ordningen, in över Beijing och utlöser röd beredskap.

Förskolor och skolor stängs, äldre och förorenande bilar får körförbud och tung industri som stålvalsverk ombeds att stoppa maskinerna. Den enorma storstaden stannar upp.

Under dagarna som följer håller sig invånarna i möjligaste mån inomhus och går bara ut iförda masker. Beijings invånare vet att smog inte är att leka med

Världens metropoler är insvepta i giftig dimma. Men med ingenjörernas senaste uppfinningar ska avgaserna snart bestå av rena vattendroppar och kraftverkens skorstenar vara renskrubbade från farliga partiklar.

Det kan varje år rädda 7,2 miljoner stadsbor från en för tidig död.

Är du inte prenumerant men vill läsa det aktuella temanumret så finns tidningen att köpa i kiosker och affärer.

Framtidens förpackningar går att äta

Mannen tar den inslagna hamburgaren som expediten bakom disken just har lagt på brickan. Men i stället för att veckla upp papperet runt hamburgaren trycker han ut en sträng ketchup på det och tar ett bett.

Mannen befinner sig på den brasilianska hamburgerrestaurangen Bob’s Burgers, som sedan år 2012 har serverat sina burgare inslagna i ätbart papper.

Nya material som snabbt bryts ner i naturen eller i din mage är på väg ut till butikshyllorna.