Nytblad: Smeltevand kan slukke Europas lune elevator

Golfströmmens kollaps: Ny istid hotar

I årets sjunde utgåva av Illustrerad Vetenskap dyker vi ned i en Golfström som hotas av i kollaps och som i värsta fall kan innebära en ny istid för Norden. Vi jagar också ädelmetaller i rymden och hälsar på den nya Homo i klassen.

13 april 2016

Ny Illustrerad Vetenskap ute nu!

Årets sjunde utgåva av Illustrerad Vetenskap bjuder bland annat på artiklarna:

• Smältvatten kan stänga av norra Europas varma element Klimatet hotar Golfströmmen och det kan betyda iskalla vintrar och uttorkande somrar. Vi tar en närmare titt på Nordens radiator.

• Rymdens största skatter Solsystemets asteroider är fyllda av guld och platina – och nu vill driftiga gruvbolag sätta klorna i det! Vi följer med på metalljakt i rymden.

• Djur med kändisfaktor Shakira, Johnny Depp och Beyoncé har alla gett namn till insekter med speciella egenskaper. Vi kollar in de berömda kändiskrypen.

• Jakten på den första människan En ny människoart som har hittats i Sydafrika kan kvar övergången mellan ap- och människosläktet. Vi säger hej till Homo naledi.

Som prenumerant kan du läsa hela numret i vårt digitala magasin.

Inte prenumerant? Köp tidningen här:

• Köp tidskriften i butiker i hela landet för 63:50 kr.

• Beställ en prenumeration – få till exempel 4 nummer för endast 99 kr.