Nytblad: Tør vi?

Framtidens robotar måste välja mellan liv och död

I årets åttonde utgåva av Illustrerad Vetenskap fokuserar vi på den etiska förmågan hos robotar – vem ska leva och vem ska dö när självkörande bilen hamnar i en olycka? Vi spanar också in bioelektronisk medicin och spolar fram till universums slut.

3 maj 2016

Ny Illustrerad Vetenskap ute nu!

Årets åttonde utgåva av Illustrerad Vetenskap bjuder bland annat på artiklarna:

• Vi lägger livet i robotarnas händer: Vågar vi? Forskarna jobbar med att lära robotarna att göra de rätta etiska valen i komplexa situationer. Vi kollar in vad de gör.

• Framtidens mirakelmedicin är elektrisk Ström kan reparera organ och immunförsvar via nervsystemets finmaskiga nätverk. Vi tar pulsen på bioelektronisk medicin.

• Djuren övertrumfar filmens värld Superhjältarna i X-Men har helt otroliga förmågor - men naturen är ännu värre. Vi zoomar in djurvärldens osynliga och odödliga.

• Universums dödskamp Livet på jorden dör ut om 800 miljoner år, solsystemet dukar under sex miljarder år senare - och så slocknar stjärnorna. Vi tar en titt på resans slut.

Som prenumerant kan du läsa hela numret i vårt digitala magasin.

Inte prenumerant? Köp tidningen här:

• Köp tidskriften i butiker i hela landet för 63:50 kr.

• Beställ en prenumeration – få till exempel 4 nummer för endast 99 kr.