Forside 1218

Följ med oss på upptäcktsresa - och kom hem visare

Från kartläggningen av hjärnans inre till utforskningen av solsystemets avlägsnaste planeter. Följ med Illustrerad Vetenskap på en fantastisk resa som fortsätter i varje nummer.

1 juli 2014

Kära läsare,

Vet du när den första robotbilen landsattes på Mars? Eller när människans hela arvsmassa kartlades?

Svaren får du sist i artikeln - men du kan få en ledtråd: Illustrerad Vetenskap var med när det skedde. Och vi är fortfarande med när vetenskapen når nya milstolpar.

Sedan 1984 har vi presenterat nytt från forskningens frontlinjer, förklarat nya tekniska genombrott och tagit med en hel generation av läsare på spännande upptäcktsresor - från jordens djupaste raviner till universums yttersta gränser.

I dag har Illustrerad Vetenskap ca 600 000 svenska läsare - och förklaringen på succén är enkel. Varje nummer tillfredsställer en drift lika gammal som människan själv: Nyfikenheten.

Vi hoppas du har lust att hänga med på vår resa. Vi kan garantera underhållning och att du kommer hem visare.

Tjuvkika i tidningen:

Vi har samlat en rad av våra bästa artiklar i ett gratis provnummer.

| KLICKA OCH LÄS GRATIS PROVNUMMER | | |

Riktigt mycket nöje!

_## Svar:

Robotbil på Mars

Den endast 11,5 kg tunga Sojourner-robotbilen landsattes på Mars den 6 juli, 1997. 550 foton skickades ner till jorden under loppet av bilens endast 110 meter långa resa. I dag skickar den ett ton tunga, plutoniumdrivna robotbilen Curiosity nästan dagligen hem resultat från sin årslånga utforskning av den röda planeten.

Kartläggningen av arvsmassan

Kartläggningen, av de tre miljarder "bokstäver" som vår arvsmassa är skriven med, startade 1990 som ett storstilat internationellt samarbete, och var först färdig 2003. Då hade the Human Genome-projektet kostat flera miljarder dollar. I dag kan en genetiker upprepa bedriften på några få timmar för under 50 000 kr._

Möt chefredaktören

"Vi ta med läsarna på en fantastisk upptäcktsresa i varje nummer."