Antikens dator

Dykare jagar mystisk dator

I det nya numret av Illustrerad Vetenskap dyker vi ned i ett av forntidens största mysterier: datorn från tiden före Kristus. Vi ger oss också ut på klättringsäventyr på Mount Everests dödliga höjder och kastar ljus över den kommande månförmörkelsen.

7 september 2015

Nytt nummer av Illustrerad Vetenskap ute nu!

I det senaste numret av Illustrerad Vetenskap kan du bland annat läsa:

• Dykare ska lösa gåtan om antikens dator Marinarkeologer söker efter den försvunna hälften av världens första dator i ett 2000 år gammalt vrak. Vi följer med.

• Dödens berg kräver nya offer På Mount Everest har 35 bergsbestigare mist livet under de senaste två åren. Vi går igenom de största farorna och fallgroparna med det bedrägliga berget.

• Den blodröda månen ska ge nya kunskaper Månen blir blodröd i jordens skugga natten till den 28 september. Vi följer forskarnas arbete under den totala månförmörkelsen.

• Fiffiga insekter har uppfunnit naturens bästa knep En larv leker orm, en mygga använder gyroskop och skalbagge gömmer sig i sin egen avföring. Vi hälsar på hos de smartaste insekterna.

Som prenumerant kan du läsa hela numret i vårt digitala magasin.

Inte prenumerant? Köp tidningen här:

• Köp tidskriften i butiker i hela landet för 63:50 kr.

• Beställ en prenumeration – få till exempel 4 nummer för endast 99 kr.