© Shutterstock

Din framtid formas i en ny generation av plast

Glöm allt vad spruckna engångsmuggar och undermåliga leksaker från Kina heter. Framtidens version av undermaterialet kan reagera på ljus och stimulans, brytas ned av kroppen och återanvändas i oändlighet. Skräddarsydd kemi och handplockade molekyler banar väg för en ny plastrevolution.

28 november 2017 av Jakob Priess

Ett nytt plastnät förbättrar cirkulationen hos patienter med förträngningar i hjärtats kranskärl. Till skillnad från tidigare lösningar löses det upp efter några år i kroppen.

Förträngningar i hjärtats kranskärl är en av världens vanligaste dödsorsaker.

Behandlingen sker ofta med en så kallad ballongutvidgning där blodådern vidgas med ett nät av metall (en stent) som sätts på plats i hjärtat med hjälp av en liten ballong.

Metallnätet sitter emellertid kvar i kroppen även efter det att kärlet har vidgats. Det begränsar då framför allt kärlets rörlighet och riskerar att medföra komplikationer som blodproppar senare i patientens liv.

Nu har en forskargrupp på läkemedelsbolaget Abbott utvecklat en ny sorts stent av en biologiskt nedbrytbar plast som efter tre år bryts ner till ofarliga ämnen i kroppen.

Bakterier och mikrovågor gör skräp till ny plast

Den genomsnittliga EU-medborgaren har hela 476 kilo avfall på sitt samvete varje år.

Det mesta förbränns för produktion av el och värme, men nu ska forskarna omvandla en del av avfallet till ny bioplast.

Det EU-stöttade forskningsprojektet SYNPOL kan med hjälp av bakterier och mikrovågor omvandla avfall till biopolymeren polyhydroxyalkanoat.

Denna plast kan användas som förpackningsmaterial, men eftersom den bryts ner naturligt har den också stor potential som medicinskt material, exempelvis som kirurgisk tråd.

Processen är billig, vilket är viktigt eftersom bioplast ännu inte kan konkurrera prismässigt med oljebaserad plast.

95 procent av universum

är en ren fabricering

Mörk materia uppfanns på 1970-talet eftersom observationer visade att stjärnornas beteende i galaxerna inte överensstämde med Newtons gravitationslag.

Enligt Newton avtar gravitationen från en stor himlakropp på en mindre himlakropp snabbt med avståndet.

Det innebär att stjärnorna längst bort från galaxernas mitt borde slungas ut i rymden till följd av galaxens höga rotationshastighet om enbart massan från den synliga materian fanns där och kunde hålla kvar stjärnorna.

Därför lade forskarna till en kraft från en okänd, osynlig massa som fick universums ekvation att stämma.

Forskarna har länge försökt hitta mörk materia och energi som skulle förklara hur universum fungerar – dock utan framgång.

Nu tyder nya teorier på att fysikerna har jagat ett fantasifoster och att den mörka materian helt enkelt inte existerar.

Är du inte prenumerant men vill läsa det aktuella temanumret så finns tidningen att köpa i kiosker och affärer.

Finnar ska utrotas inifrån

Akne är den åttonde vanligaste förekommande sjukdomen i världen och den mest utbredda hudsjukdomen.

Värst drabbade är tonåringar av vilka 80–90 procent plågas av finnar – men även små barn och fullvuxna människor drabbas. Flickor är lite yngre än pojkar när de får sina första finnar och problemen kulminerar i 15-årsåldern.

Frekvensen av akne varierar från land till land, men sjukdomen är generellt sett vanligare i västvärlden.

633 000 000 människor världen över drabbas då och då av den missklädsamma hudsjukdomen.

Men nu har ett amerikanskt forskarlag med hjälp av olika sorters ljus och ljuskänsliga molekyler hittat vägen in till bakteriens allra innersta.

Där bränner de boven och utrotar de ovälkomna gästerna.