Pacific Ocean vulcano Monowai

Vulkan växte 72 meter på 14 dagar

Vulkan i Stilla havet spydde ut 8,5 miljoner kubikmeter lava och blev 72 m högre på bara 14 dagar.

29 augusti 2012

En undervattensvulkan i Stilla havet har vuxit så fort att den slår alla rekord, berättar en engelsk-tysk forskargrupp i tidskriften Nature Geoscience.

Forskarna var själva vittne till spurten, då de var på resa med forskningsfartyget Sonne i Stilla havet mellan Nya Zeeland och Tongaöarna, där undervattensvulkanen Monowai ligger.

Under de 14 dagar som forskarna befann sig i området växte vulkanen sig 71,9 meter högre. Den spydde ut 8,5 miljoner kubikmeter lava och sten och bildade fyra nya käglor.

Den snabba tillväxten utlöstes sannolikt av en rad mindre jordskalv. På den närliggande ön Rarotonga registrerade forskarna upp till 150 småskalv om dagen, och de fann också spår av färsk lava.

Monowai är en del av den 2500 kilometer långa Kermadec-Tongagraven. Det finns uppskattningsvis 32000 undervattensberg i jordens hav, men forskarna vet inte hur många av dem som är aktiva vulkaner, då hittills endast få av dem har haft vetenskapligt besök.