Vulkan - hav döljer jättevulkan

Hav döljer jättevulkan

En gigantisk slocknad vulkan har hittats på botten av Stilla havet. Vulkanen reser sig 1100 m från havsbotten och sträcker sig över ett område på 7 km.

5 januari 2015

Fem kilometer under Stilla havets yta döljer sig en jättevulkan som fram till nu har lyckats hålla sig undan vetenskapens sökarljus. Vulkanen upptäcktes under en expedition i närheten av ödsligt belägna Johnston Island, cirka 1 300 kilometer väs-ter om Hawaii.

Vulkan tonade fram i outforskat område

Forskare från University of New Hampshire i USA arbetade med att kartlägga havsbotten i det outforskade området av centrala Stilla havet med en så kallad flerstrålig sonar. En kväll syntes plötsligt bilder av jättevulkanen på skärmen ombord på forskningsfartyget.

Vulkanens konformade topp sträcker sig hela 1 100 meter upp från havsbotten. Forskarna har mätt vulkanen, och deras data visar att sidorna är branta och lutar omkring 23 grader samt att basen sträcker sig över sju kilometer.

Jättevulkan hittad med sonar

Forskarna upptäckte undervattensvulkanen med hjälp av en så kallad flerstrålig sonar. Med den kan man skapa 3D-kartor över havsbotten ned till elva kilometers djup.

Sonarn skickar ljudvågor ner genom vattnet i olika riktningar, varefter ekot återvänder till fartyget. Ljudsignalerna visas som 3D-bilder på en datorskärm på fartyget.

Den nyupptäckta vulkanen är 100 miljoner år gammal

Undervattensvulkanen har ännu inte fått något namn, och för forskarna återstår dessutom att utforska den i detalj. Maringeologen James Gardner, som leder forskarteamet bakom upptäckten, bedömer att vulkanen är omkring 100 miljoner år gammal.

3D-teknik tilltvingar sig havets hemligheter

Det är inte bara vulkaner, forskarna hittar på havets botten med hjälp av sofistikerad sonar- och 3D-teknik. Läs mer i vår artikel om när franska marinarkeologer utforskar krigsfartyg på 90 meters djup:

Här ligger vulkanen

Vulkanen hittades 1 300 kilometer väster om Hawaii vid ön Jarvis Island.