nb_u15 Tambora

Världens värsta vulkanutbrott överträffat

För exakt 200 år sedan hade vulkanen Mount Tambora ett utbrott som forskarna har korat som världens mest våldsamma. Nu har det explosiva rekordet dock slagits av ett 74 000 år gammalt utbrott.

9 april 2015 av Karine Kirkebæk

Den 10 april 1815 vaknade invånarna på den indonesiska halvön Sumbawa till en dag, som skulle visa sig vara värre än något de - eller några andra - någonsin hade upplevt.

Vulkanen Mount Tambora spydde ut över 100 kubikkilometer vulkaniska utbrottsprodukter, och 12?000 människor miste livet i glödande lavaströmmar, brännande laviner och metertjocka drivor av varm aska.

Men katastrofen fick värre följder. De följande månaderna miste 250?000 människor livet p.g.a sjukdom och hungersnöd.

Tidigare utbrott var värre

Hittills har forskarna menat att Tambora var det värsta vulkanutbrottet någonsin, som geologerna har kunna påvisa har ägt rum.

Men nu tyder ny forskning på att världens hittills mest våldsamma vulkanutbrott överträffas av vulkanen Tobas utbrott för 74?000 år sedan på den indonesiska ö Sumatra.

Fem länder är vulkan-knutpunkter

Superexplosionen fick vulkanen att sjunka ihop och lämna efter sig en 100 gånger 60 kilometer stor krater.

Den enorma mängden aska spred sig ända till Himalaya, som ligger 3?000 kilometer bort från den tidiga vulkanen.

En ny rapport anger att så få som fem länder står för 90 procent av världens vulkanutbrott. Det handlar om Indonesien, Filippinerna, Japan, Mexiko och Etiopien.

Nytt utbrott skulle lamslå världen totalt

Ett Tambora-liknande vulkanutbrott skulle i dag kosta miljoner av människor livet:

Vulkan upphov till monster

Något gott kom det kanske av Mount Tamboras utbrott. Utbrottet ledde till kallt och blött väder i Europa. Och hade det inte varit för den tråkiga sommaren hade Lord Byron och Mary och Percy Shelly kanske inte valt att tillbringa sommaren 1816 vid Genèvesjön i Schweiz. Här hittade Mary Shelley under ett oväder på historien om Frankenstein.

Frankenstein kom till världen under året utan sommar, som berodde på den vulkan som ingen någonsin hade hört talas om har Mary Shelley själv sagt.