Augustine Volcano

Regn utlöser vulkanutbrott

Väderlek och klimat kan påverka vulkanutbrott och omvänt.

7 september 2010

Från Vetenskapens Universum: Väder, klimat och vulkaner påverkar varandra på flera olika sätt. Är utbrottet tillräckligt kraftigt, slungas stora mängder aska och svavel högt upp i atmosfären. Där reflekterar partiklarna effektivt solens ljus och leder till en avkylning på upp till flera grader på marken under de följande åren.

Omvänt verkar det också som om vädret direkt kan utlösa ett väntat utbrott. Beviset finns i den livliga stratovulkanen på den västindiska ön Montserrat. Där inträffar ett mycket stort antal utbrott i samband med det kraftiga regn som faller i området. Regnet sipprar ned i klyftor och sprickor, där det blir till vattenånga i mötet med den 800 °C varma magman. Ånga tar mycket mer plats än vatten, och därför stiger trycket inne i vulkankäglan – i vissa fall så mycket att den kollapsar.

Även årstidsväxlingarna tycks ha inverkan på vulkanerna. Sålunda inträffar det på norra halvklotet betydligt fler utbrott på vintern än på sommaren. Den fysikaliska förklaringen på detta fenomen tar sin utgångspunkt i de oändliga mängder vatten som varje år flyttas från norra till södra halvklotet och tillbaka igen. Processen medför en rytmisk tryckförändring i de magmakammare som ger vulkanerna näring.

Om böckerna