Vulkan_Tristan

Mystisk vulkangåta löst

Tvillingvulkanerna Tristan och Gough ligger över samma vulkaniska hetfläck i Sydatlanten – men spyr inte ut samma lava. Nu har forskarna hittat en förklaring.

4 november 2015 av Karine Kirkebæk

Samma ursprung, men olika lava

Experter på vulkaner har länge undrat över hur två vulkaner med samma ursprung kan spy ut olika slags lava. Det gäller till exempel två vulkaner i Sydatlanten, Tristan och Gough.

Nu har vulkanologer från Kiel och London hittat en förklaring. Magman kommer från två olika platser nederst i jordens mantel men följs åt upp till havsbotten i parallella magmaströmmar.

Lava kommer från olika delar av jordens inre

Tvillingvulkanerna ligger cirka 400 kilometer från varandra mitt mellan Sydafrika och Brasilien över en så kallad hetfläck som spyr ut vulkaniskt material. Här bildades öarna; Gough för omkring 70 miljoner år sedan och Tristan för en miljon år sedan.

Vulkanen Tristan ligger för sig själv i ögruppen Tristan da Cunha i Sydatlanten, den mest öde av de befolkade ögrupperna i världen.

Långt tidigare bildades emellertid bergskedjor under vattnet, när superkontinenten Gondwana splittrades och Afrika och Sydamerika gled ifrån varandra för 132 miljoner år sedan. Prover från den äldsta delen av bergskedjan visar att den liksom Gough innehåller kemiska spår från den gamla kontinenten.

Materialet överensstämmer med en ficka i jordmanteln på 2 500 kilometers djup i kanten av hetfläcken. Den yngre delen av bergskedjan har däremot, liksom Tristan, inga spår av kontinenten.

Forskarna menar att fickan höll på att tömmas när Tristan bildades. Därför fördes material från oceanbottenplattan upp från manteln genom hetfläcken. Material från havsbotten sögs upp via vulkanernas hetfläck parallellt med resterna av materialet från fickan.

En hetfläck kan bilda flera vulkaner

Hetfäckar uppstår på havsbotten, där magma stiger upp från jordens mantel till jordskorpan och bildar vulkaner. En hetfläck flyttar sig inte, men det gör vulkanerna eftersom de ligger på jordskorpan som rör sig med kontinentalplattorna. Därför kan samma hetfläck bilda den ena vulkanen efter den andra över miljontals år som på ett oändligt långsamt löpande band. Så har tvillingvulkanerna Gough och Tristan uppkommit.

1. Material stiger upp och Gough bildas. Materialet kommer från Afrika, då det var en del av superkontinenten Gondwana.

|

2. Slut på material från Gondwana. Annan magma stiger upp, där tidigare magma flöt, och bildar Tristan.

Se flytande lava på nära håll