nb web u34 top Island

Island fungerar som en propp i gigantisk glödhet gejser

Återigen vänder både geologer och flygledare uppmärksamt blicken mot Island. Ön är i näst högsta vulkanberedskap efter en rad jordbävningar. Den stora aktiviteten beror på att Island ligger precis i sprickan mellan två kontinentalplattor.

21 augusti 2014

Den senaste forskningen inom geologi har dykt flera hundra kilometer ner under jordskorpan, där forskarna har hittat en slags gigantiska bubblor av smält sten.

När Island gång på gång stjäl rubriker med sina aktiva vulkaner beror det på att ön ligger placerad precis ovanför just en sådan lavalampa i jättestorlek.

Island född ur en bubbla

På några ställen hittar bubblorna nämligen ända upp till ytan, där de antingen stöter till landmassorna eller rentav bryter igenom jordskorpan.

När en jättebubbla bryter igenom jordskorpan utgjuts enorma mängder flytande sten som täcker stora områden och bl.a. bildar öar som Island.

Island tros ha stuckit upp huvudet över vattenytan för runt 16 till 18 miljoner år sedan.

Hawaii är spetsen av en bergskedja

Skorpan kommer på grund av så kallade tektoniska krafter med tiden förflytta sig bort från det ställe där bubblan bröt igenom, och de nybildade vulkanerna kommer normalt dö ut.

Själva bubblan blir dock stående och följs av ett spår av nya öar och landområden.

Det kan ses t.ex. på Hawaii, som utgör spetsen av en 5 800 km långt pärlband av vulkaner.

Island ligger mitt i smeten

Men till skillnad från Hawaii, som ligger mitt på en kontinentalplatta, ligger Island precis i sprickan mellan den östra och västra halvan av Atlantens havsbotten.

Därför drar de två plattorna ett spår av vulkanism i varsin riktning, men Island blir liggande och förblir en aktiv ”smoking gun”.