Vulkaner på Antarktis svämmar över Europa
Vulkan

Djupt under Antarktis is lurar en värld av vulkaner.

© CARSTEN PETER/NATIONAL GEOGRAPHIC CREATIVE

Antarktiska vulkaner kan svämma över Europa

91 hittills okända vulkaner under det antarktiska istäcket kan snart leda till att miljontals kubikkilometer is att glida ner i havet. Om detta sker kommer en flera meter hög mur av vatten begrava stora delar av Europa permanent under havets yta.

25 april 2018 av Niels Hansen & Christian Juul

En dold värld av vulkaner kan snart smälta västra Antarktis över två miljoner kubikkilometer is.

Fram till 2017 kände forskarna till 47 vulkaner på västra Antarktis. En ny upptäckt har ökat antalet till 138.

Det innebär att den iskalla kontinenten är ett av de största vulkaniska områdena på planeten – en faktum som oroar forskarna.

Katastrofer har skett tidigare

Fram till för 16 000 år sedan var Island täckt av cirka en kilometer is. Då den senaste istiden upphörde började isen smälta och det fick öns vulkaner att löpa amok – antalet utbrott ökade med upp emot 50 gånger mot normalt.

Orsaken var att avsmältningen minskade trycket på de underjordiska magmakamrarna. Det ledde till att magman blev flytande så att vulkanerna fick utbrott.

De många vulkanutbrotten accelererade troligtvis kollapsen av den återstående isen.

Läs mer om Antarktis dolda vulkaner i nästa nummer av Illustrerad Vetenskap.

Vattnet når Europa

Global uppvärmning kan ge isen på Antarktis den knuff som behövs för att sätta igång områdets vulkaner.

Om det händer kan hela istäcket på västra Antarktis försvinna. Det medför att havsytan stiger mellan tre och fem meter.

Även om det bara är de mest sårbara glaciärerna som försvinner kommer havet att stiga med 1,2 meter – en utveckling som kan ske på några få decennier.

En sådan katastrof drabbar främst Europa och Nordamerika.

Tyngden av istäcket på västra Antarktis drar i havet omkring det. Men när isen smälter kommer vattnet att strömma upp genom Atlanten och skapa översvämningar på de nordliga kusterna.

Upplev Antarktis med Illustrerad Vetenskap

Följ med oss på en äventyrlig expedition till myternas och extremernas kontinent.

Tillsammans ska vi återuppliva tiden då polarforskarna med övermänskliga ansträngningar kämpade sig fram genom snöstormar.

Vi ska uppleva den hektiska sommarstressen i pingvinkolonierna, se knölvalar jagar krill och höra suset från albatrossens vingar.

Vi ska segla förbi majestätiska isberg upplyst av den låga midnattssolen, vandra på drivis och lära oss av National Geographics fotografer att ta den perfekta bilden.

ANTARKTIS - Följ med oss på den ultimata resan