Vegetarianspindel stjäl myrornas mat

En grupp forskare från Villanova University i Pennsylvania har upptäckt en mexikansk hoppspindel som föredrar vegetarisk kost framför kött. Det finns visserligen andra spindelarter som kompletterar kosten med växtdelar, men de är sällsynta, och hittills har man inte observerat arter som framför allt lever av växter. Det gör emellertid Bagheera kiplingi, en liten spindel som lever i mexikanska akacieträd. I akacieträden lever också några myrarter som får tillgång till nektar från särskilda körtlar på bladen. I gengäld ser myrorna till att hålla skadedjur som larver borta från trädet. Nu har forskarna upptäckt att även Bagheera kiplingi gör anspråk på akaciefödan. Den följer helt enkelt efter myrorna och stjäl växtfödan från dem. Av 140 måltider bestod 136 av växtdelar. De sista fyra var myrlarver.