Roots

Växter är jordens nya besserwissrar

Popplar varnar varandra för insektsangrepp och backtrav kan känna av magnetism. En rad nya tekniker har på senare år ändrat biologernas syn på våra jordbundna släktingar fullständigt.

19 september 2013

Blomman backtrav används som växtforskningens labbråtta. Den har varit föremål för åtskilliga undersökningar, där man bland annat har kunnat fastslå dess förmåga till att orientera sig.

När den utsätts för blått ljus reagerar den på magnetfält. Ju starkare magnetismen är desto mer "motvillig" är blomman till att gro. Blomman registerar magnetism via kryptokromer, proteiner som är känsliga för blått ljus. På samma sätt använder flyttfåglar kryptokromer i näthinnan till att justera sin inre kompass.

Växter har 700 sensorer

Växter reagerar inte bara på magnetism men förnimmer världen med hela 700 sensorer. Som prenumerant på Illustrerad Vetenskap kan du läsa mer om växters fantastiska förmågor genom att ladda ned hela artikeln som PDF nedan.

Det kräver endast att du är inloggad som prenumerant på webbplatsen.