Philcoxia minensis

Växt fångar mask med underjordiska blad

Den brasilianska växten Philcoxia minensis växer i den torra Cerradoprovinsen. Den har löst problemet med att leva i näringsfattig jord på ett unikt sätt.

30 maj 2012

Växten är cirka 25 centimeter hög och har blålila blommor. Den har utvecklat underjordiska, klibbiga blad, som är stora som ett knappnålshuvud. Dessa blad lockar till sig och klibbar fast rundmaskar. Från en rad körtlar utsöndrar bladen därefter ett klibbigt, enzymhaltigt slem. Detta slem omsluter och bryter ned rundmaskarna, så att växten kan smälta dem och på så sätt skaffa sig livsviktig näring.

Andra växter kan också fånga in och smälta små djur, men fångstmetoden med underjordiska blad har aldrig tidigare iakttagits. Därför blev Rafael Oliveira vid University of Campinas i São Paolo fundersam, då han i sitt mikroskop upptäckte de en millimeter långa rundmaskar som satt på de underjordiska bladen.

Philcoxia minensis roots

Först trodde han att maskarna sökte föda på bladen, till exempel i form av svampar eller bakterier, men efter en rad försök visade det sig att växten tar upp maskarna, som utgör en procent av växtens näringstillskott. Denna andel är betydligt större än vad man ser hos andra köttätande växter.

Rafael Oliveira och hans kollegor är nu i färd med att ta reda på hur Philcoxia minensis lockar till sig rundmaskarna – och kanske även andra underjordiska smådjur. Forskarna kan i varje fall inte utesluta att växten har annat än de små rundmaskarna på sin proteinrika meny.

Enzym löser upp maskarna

Växtens små underjordiska blad lockar rundmaskar, som klibbar fast när de kommer i kontakt med bladen. Därefter utsöndrar körtlar i bladen ett klibbigt, enzymhaltigt slem, som kapslar in rundmaskarna och löser upp dem. Därmed kan växten smälta dem och på så sätt skaffa sig livsviktig näring på sin förhållandevis sterila växtplats i Brasilien.

Philcoxia minensis microscopic