När jordgubbarna mognar ersätts det gröna färgämnet klorofyll med röda färgämnen som kallas antocyaniner.

Varifrån kommer den röda färgen i jordgubbar?

Jordgubbens röda färg kommer från växtfärdämnen som gör bäret attraktivt för de djur och människor som ska sprida dess frön.

10 juli 2017

Den röda färgen i jordgubbar beror på en grupp av ämnen som kallas antocyaniner.

De är växtfärgämnen liksom karotin (som gör morötter orange) och klorofyll (som färgar blad gröna).

>> Läs mer om naturens förunderliga värld. Köp tidningen här.

Omogna jordgubbar får en blekgrön färg av klorofyllet i bärets celler.

Jordgubbens färg och smak gör den attraktiv

Vissa enzymer börjar bryta ned klorofyll medan andra sätter i gång att omvandla stärkelse till socker. Socker har två viktiga funktioner.

Dels gör det jordgubbarna söta och därmed mer attraktiva att äta för de djur som ska sprida bärens frön, dels deltar sockret i kemiska reaktioner som omvandlar en grupp färglösa ämnen, så kallade antocyanidiner, till färgglada antocyaniner.

Därmed börjar bäret skifta färg till den karakteristiska röda färg som signalerar att bären är mogna att plocka och äta.

FRUKT FÅR ANNAN FRUKT ATT MOGNA

• Molekylet ethylen er med til at sætte gang i modningen af bær og andre frugter. I flere frugter, blandt andet bananer og æbler, sørger ethylen også for, at modningsprocessen fortsætter, efter at frugten er plukket.
  • Frugter i et frugtfad kan endda frigive ethylen til hinanden og få naboerne til at modne hurtigere.
  • Frugtproducenter udnytter ethylens egenskaber og fylder luften i de rum, som frugterne opbevares i, med ethylen, så frugterne modner hurtigere.