Raspberries

Varför smakar många växter gott?

Hallon, jordgubbar och körsbär är läcker sommarmat, men hur kan det vara att naturen ger oss en sådan smakupplevelse?

24 juni 2011

Växter har bär och frukter för att sprida sina frön. Fruktens smak lockar djur, särskilt fåglar, att äta dem och därmed åstadkomma detta.

När en fågel äter ett bär, smälter den fruktköttet, som den får ut energi ur. Fröna kan den däremot inte smälta. De kräks istället upp eller passerar genom fågelns matsmältningssystem. I båda fallen kommer fröna sannolikt att landa en bra bit bort från växten. Det är en fördel, eftersom de hamnar i olika miljöer, vilket ökar chansen för att åtminstone en del överlever.

Samtidigt kommer fröna inte att konkurrera med moderväxten om vatten, ljus och näringsämnen, vilket de skulle göra, om de grodde i närheten av denna. De söta bären är alltså en fördel för både växt och fågel. Eftersom växten däremot svårligen kan undvara delar som rötter, stjälkar och blad, skyddas dessa ofta av taggar, bitter smak eller giftiga ämnen.