Tulpaner

Varför sluter blommor sig?

Det sker ingen avdunstning på natten, och ändå drar blommor ihop sig. Varför är det på det viset?

De flesta blommor drar ihop sig på natten, och det gäller särskilt dem som befruktas av dagaktiva insekter. Under natten finns det alltså ingen möjlighet att bli pollinerad. För dessa växter gäller det i stället att skydda sitt dyrbara pollen mot faror, bland annat dagg, skadedjur och mikroorganismer.

Krokus

När daggen faller, riskerar pollenet i en öppen blomma att bli vått, och då kan det inte längre sätta sig som ett fint lager stoft på de insekter som nästa morgon kommer för att hämta nektar från blommorna. Genom att hålla kronbladen slutna när det ändå inte finns någon möjlighet att bli pollinerad kan blomman dessutom spara på sina ofta väldigt flyktiga doftämnen och därmed utnyttja sina resurser på bästa möjliga sätt.

Rödarv

Blommor öppnar och sluter sig genom att cellerna på kronbladets in- och utsida sträcker sig i olika grad som reaktion på ljus, värme eller luftfuktighet. Är cellerna på insidan av en blommas kronblad köldkänsligare än cellerna på utsidan, kommer de att sträcka sig mindre i kvällskylan. Det kommer att få utsidan att böja sig in mot blommans mitt, så att den långsamt sluter sig.