Varför har växter inte svarta blad?

Växter växer genom att omvandla ljus till energi. Är det inte effektivare med svarta blad, så att växterna kan suga upp allt ljus i stället för att låta grönt ljus slippa undan?

Det stämmer att växter tillåter sig lyxen att låta en del av solenergin komma undan, eftersom klorofyllpigment i bladen framför allt absorberar ljus i det blå och röda området av det synliga ljusets spektrum. Grönt ljus reflekteras därför från bladens yta. Skulle växterna ab-sorbera allt synligt ljus, skulle de se svarta ut, såsom vissa rödalger faktiskt gör. Visserligen är solljus nödvändigt för växternas tillväxt, men de kan också få för mycket. Under dagar med starkt solsken absorberar växterna således mer energi än de hinner göra av med. Vissa växter hinner bara använda tio procent av energin, och även de snabbt växande växtsorterna kan bara utnyttja hälften av den energi som de fångar upp. Detta överskott av absorberad energi utgör en potentiell fara för växten, då energin kan skapa starkt reaktiva syremolekyler, som kan leda till celldöd i bladen. Därför måste växten göra sig av med den upplagrade energin för att inte få dessa kemiska skador. Utöver risken för kemiska skador på växten kommer svarta blad dessutom att öka risken för överhettning av bladen och därmed leda till extra stor avdunstning av vatten, vilket växterna redan har gjort allt för att minimera.