Kødædende plante

Smart växt kramar ihjäl sitt byte

Den köttätande växten sileshår lockar med sina söta droppar - men den döljer en dödlig hemlighet. Flugor som kommer för nära fångas in och äts upp levande.

4 juli 2016 av Christian Ammitzbøll Juul

Köttätande växter vänder uppochned på naturens ordning. Med hjälp av en rad olika listiga fällor lockar de intet ont anande djur in i döden och löser upp dem till näringsämnen.

Tyska forskare förstod nyligen hur växterna gör för att slå till vid rätt tidpunkt.

Dödsväxt räknar sekunder

Venus flugfälla, en köttätande växt från USA, kan stänga sina blad runt sitt byte, exempelvis en fluga, på bråkdelen av en sekund.

Den känner bytet med hjälp av små känselspröt, men forskarna har länge undrar varför växten inte reagerar när den träffas av regndroppar, småstenar eller växtrester.

Nu har det visat sig att flugfångaren kan ta tiden. Den stänger sig först när känselspröt har träffats två gånger inom loppet av 15-20 sekunder. På så sätt utlöses fällan enbart av djur som rör sig på växten.

Växten klämmer ihjäl sitt byte

Flugfällans nära släkting sileshår håller i stället fast flugor med hjälp av en klibbig vätska längst ut på sina långa tentakler.

När flugan börjar vrida sig för att komma loss stänger sig tentaklerna runt den och den klibbiga vätskan löser långsamt upp djuret. Efter måltiden vecklar växten ut sig igen och är redo för att fånga ett nytt offer.

Se här hur den smarta växten långsamt omfamnar sitt byte i ett dödligt grepp:

Läs mer om de gröna dödsmaskinerna

Klibbigt slem, giftiga enzymer och känsliga sensorer. Du kan läsa mycket mer om de dödande växterna och deras smarta fällor i vår stora artikel: