Nutgall

Kan träd drabbas av tumörsjukdomar?

Bakterier, svampar och insekter kan framkalla tumörer hos träd.

29 september 2010

Träd kan få olika typer av tumörer, som beror på angrepp av bakterier, svampar och insekter.

Många insektslarver kan infektera bladen, så att det bildas svulster i vilka djuren bor. Det sker genom att larverna utsöndrar ämnen, som fungerar som tillväxthormoner i växten. Detta får växtens vävnader att växa till en svulst som täcker larven, så att den är skyddad mot rovdjur.

Galläpplen, som kan ses på ekblad, orsakas av gallstekelns larver. Trädet kan också infekteras av jordbakterien Agrobacterium tumefaciens, som ger tumörer av typ ”krongalla” (crown gall disease). När bakterien infekterar ett träd, överför den en plasmid (en cirkulär bit DNA) till trädets celler, där infektionen sker. Plasmiden innehåller bland annat gener för tillväxthormoner, och det får cellerna på det infekterade stället att dela sig snabbt, så att svulsten växer till.

Andra tumörtyper i träd beror på svampar, och slutligen kan knölar på träd också bero på att boskap, vilt och insekter har gnagt eller slitit på trädet.