Hur gamla kan växter bli?

Träd kan troligen bli över 4000 år gamla, men detta är rena ungdomen i förhållande till flera växter, speciellt den absoluta rekordhållaren, Lomatia tasmanica, som endast växer i ett enda bergsområde på Tasmanien. Lomatia är steril, eftersom den av någon anledning har tre uppsättningar kromosomer istället för två. Det betyder att den inte kan producera frön utan endast kan föröka sig med utlöpare. Därmed är samtliga individer i beståndet genetiskt klonade från varandra. Den sortens växter kan bli mycket gamla. Undersökningar av fossila blad, som är fullständigt identiska med nutida, har visat att Lomatia har vuxit på platsen i 43600 år. Eftersom den inte förökar sig med frön utan sätter nya skott, innebär det att de gamla bladen kommer från samma växt som växer på platsen i dag. Lomatia tasmanica är inte bara världens äldsta växt utan även en av de sällsyntaste, då endast 500 exemplar är kända. Den upptäcktes år 1935, men dessa växter brann upp i en skogsbrand. Man fann fler exemplar först år 1965, då Lomatia beskrevs vetenskapligt.