Woman smelling roses

Söt rosdoft är rå kemi

Den söta rosdoften som hänger i luften över älskande par på alla hjärtans dag är resultatet av en samstämd dans mellan rosens molekyler.

13 februari 2015 av Carsten Nymann

Rosdoften som vi är bekanta med från parfymer, skönhetsprodukter och rosvatten stammar enligt kemisterna från en specifik rosart, nämligen damascenerros.

Själva rosdoften är emellertid sammansatt av en rad kemikalier, bland annat rosoxid som sänder ut en söt fruktig doft med antydan av mynta och citrus.

Kemikalier hänger över alla hjärtans dag

Och doftspåret på alla hjärtans dag blir ännu mer snirklat, förklarar kemisten Raychelle Burks från American Chemical Society.

Rosoxid består nämligen självt av fyra kemikalier – eller molekyler– som alla är sammansatta av tio kolatomer, 18 väteatomer och en syreatom.

Att molekylerna trots likheterna är olika beror på ett fenomen kallat kiralitet, som är grekiska för "hänthet": Våra två händer består av exakt samma beståndsdelar och ändå är de inte identiska, då de ju är "spegelvända".

På samma sätt är atomerna i de fyra tillsynes identiska rosoxiderna placerade på olika sätt som gör att de sänder ut olika dofter.

Alla hjärtans dag-"stanken" beror på en molekyl

Rosoxiden “2-S, 4-R” stinker t.ex. enligt forskarna mest intensivt och bidrar mest till den klassiska rosdoften som präglar alla hjärtans dag.

Det krävs en så liten mängd som 0,5 miljarddel av luften för att näsan ska kunna uppfatta doften av alla hjärtans dag.

En ändring förstör doften av alla hjärtans dag

Att vi fysiskt kan skilja på dofterna från de fyra molekylerna beror på att de har olika former.

Som nycklar som passar mer eller mindre perfekt i ett lås, interagerar doftmolekylerna på olika sätt med en receptor i vår näsa.

Genom att ändra bara en smula på atomernas arrangemang ändras den doft som rosen sänder ut dramatiskt och den romantiska luften på alla hjärtans dag dunstar.