Vattenloppor lever som kannibaler

1 september 2009

Forskarna har hittills trott att Nordatlantens myriader av vattenloppor beter sig som alla andra organismer på jorden: de lever för att äta och föröka sig, tills de själva blir uppätna av större djur. Vattenloppans liv är dock inte som andra organismers – de är kannibaler. Forskare från det amerikanska Scripps Institution of Oceanography och det tyska Alfred Wegener Institute for Polar and Marine Research har upptäckt att honorna av de cirka tre millimeter långa djuren själva ser till att hålla beståndet på en rimlig nivå. Kannibalismen tar nämligen fart, när det blir för mycket honor i beståndet. Alla honorna får många ungar, men deras ägg och larver utvecklas aldrig. Honorna äter nämligen upp sin avkomma och reglerar därmed själva beståndet. Hittills har forskarna trott att många honor bland vattenloppor och andra kräftdjur skulle medföra att det totala beståndet växte – men så är alltså inte fallet. Upptäckten är viktig för bland andra klimatforskare. Vattenloppor är nämligen några av de djur som tar med sig koldioxid från atmosfären ned i djuphavet, så deras antal har stor betydelse.