Världens kor betar norrut

Jordens magnetfält är orsak till att så gott som alla betande kor vänder huvudet åt samma håll – mot den magnetiska nordpolen norr om Hudson Bay i Kanada. Det menar en tysk-tjeckisk forskargrupp, som med hjälp av programmet Google Earth studerat 8510 betande och vilande kor i 308 flockar på sex kontinenter. Forskarna har bortsett från situationer där till exempel kraftig vind, regn eller sol tvingat djuren att ändra position. I Afrika och Sydamerika vände korna huvudet mer mot magnetiskt nordöst, vilket berodde på ett svagare magnetfält på de båda kontinenterna. Enligt forskarna orsakas kornas beteende av magnetoreception, det vill säga förmågan att uppfatta fluktuationer i magnetfält. Varför de vänder sig norrut vet forskarna dock inte.