Varför är djurungar så söta?

Vad är det som gör att djurungar utlöser sådana beskyddande känslor hos många människor?

1 september 2009

Det är svårt att inte överväldigas av en varm känsla, när man ser en kattunge eller någon annan djurunge. Nästan alla tycker att de är söta och gulliga. Detta beror på att alla däggdjurs ungar har vissa gemensamma drag. Djurungar har ett stort huvud i förhållande till kroppen, en kort nos och ett kort ansiktsparti i förhållande till föräldrarnas och relativt stora ögon. Detta är signaler som berättar för de vuxna djuren att individen är en unge. Därför är den ofarlig och behöver skyddas. Signalerna är så lika att de fungerar tvärs över artgränserna – annars skulle vi ju inte tycka att en kattunge är gullig – och det finns många exempel på djur som har tagit sig an andra arters ungar. Rent biologiskt är det emellertid märkligt att en individ från en art känner behov av att skydda en annan arts ungar. Människobarn har för övrigt precis samma egenskaper som andra däggdjurs ungar. Det garanterar att föräldrarna tar hand om barnet.