Vårkänslor

Lukten av spirande gräs och varm jord kommer tidigare än vad vi är vana vid.

© Shutterstock

Våren kommer allt tidigare

Vårens ankomst har under det senaste decenniet tidigarelagts en vecka i norra Europa och hela 16 dagar i arktiska regionen.

19 mars 2018 av Mikkel Skovbo

Kväkande grodor, spirande knoppar och surrande insekter kan upplevas allt tidigare på det norra halvklotet.

Det visar forskning som publicerats i Nature.

Ju längre norrut desto tidigare infaller våren och i Arktis är tendensen särskilt tydlig. Det beror på att uppvärmningen av landytan är mer påtaglig norrut än söderut.

Fyra dagar tidigare vår i Paris

Forskare har analyserat 743 beräkningar av vårens ankomst för de senaste 86 åren. Resultaten har sedan jämförts med temperaturen för samma period.

Undersökningen visar att våren under det senaste decenniet har kommit en dag tidigare på breddgrader runt Kreta. Längre norrut, i närheten av Paris, kommer våren fyra dagar tidigare än för tio år sedan.

Norr om den 59:e breddgraden, där Oslo, Stockholm och Helsingfors ungefär ligger, har våren kommit betydligt tidigare och i de arktiska regionerna kommer vårtecknen hela 16 dagar tidigare.

FORSKARNAS VÅRTECKEN:

• spirande knoppar
  • insekter dyker upp
  • vårväxter blommar
  • flyttfåglars ankomst
  • kväkande och äggläggande paddor

Forskarna fruktar bland annat att förskjutningen av vårens ankomst kan få betydelse för fåglar eller andra flyttande varelser som riskerar att komma för sent norrut från sin vintervistelse söderut.

Djuren behöver komma i tid för den tidiga vårbuffén där näringsrika växter skjuter upp överallt och larver och insekter dyker upp i stora mängder för att äta av de saftiga bladknopparna.

Ska du också ut och njuta av våren? Gör det i Illustrerad Vetenskaps vårjacka som du får hem gratis tillsammans med vår tidning.