Lysande nattmoln

Hur kan moln lysa på natten?

Hur kan moln lysa på natthimlen lång tid efter att solen har gått ned?

26 oktober 2015

Lysande moln på natten

Du ser de lysande nattmolnen eftersom solen fortfarande skiner även när den har gått ned bakom horisonten.

Fenomenet är möjligt eftersom molnen befinner sig på ungefär 83 kilometers höjd – nästan ute i rymden – i den del av atmosfären som kallas mesosfären. Det kan jämföras med vanliga moln som befinner sig som högst på 13 kilometers höjd.

1883 hade den indonesiska vulkanen Krakatau ett utbrott och under de följande åren uppstod det ofta lysande nattmoln över storstäder som exempelvis London. Forskarna ansåg att molnen var ett resultat av de miljarder ton damm och kemikalier som vulkanen hade spytt ut i atmosfären.

Lysande nattmoln hör ihop med metan

Men även efter det att övriga effekter av utbrottet hade lagt sig fanns molnen kvar och efter det har de brett ut sig ytterligare. 2007 skickade USA upp en satellit för att undersöka fenomenet närmare och i dag anser forskarna att de lysande molnen består av mikroskopiska iskristaller som växer på dammpartiklar som finns kvar i mesosfären efter meteorer.

Sannolikt dök molnen upp i slutet av 1800-talet eftersom de hör ihop med växthusgasen metan, som i takt med industrialiseringen släppts ut i atmosfären i allt större mängder.

Från lysande moln till jordens undergång

Vulkanutbrott får alltså inte äran för de lysande moln som vi då och då kan se på natthimlen. Men de har däremot orsakat stora katastrofer – och det är bara en tidsfråga innan en ny katastrof inträffar:

Solen skiner på de höga molnen

Nattmolnen lyser även när solen har gått ned och mörkret lagt sig.

Det beror på att molnen befinner sig så pass högt att solljuset fortfarande når dem.