Hur undviker man att träffas av blixten?

En av de säkraste platserna att vara på i åskväder är inne i en stängd bil av plåt, då bilens kaross fungerar som en så kallad Faradays bur. Det var fysikern och kemisten Michael Faraday som visade att ett elektriskt fält avskärmas av en metallbur. Karossen i en bil är gjord av metall, och metallens förmåga att leda ström gör det omöjligt att skapa en spänningsskillnad mellan över- och undersida. Blixten kan därför inte få ström att löpa genom en människa inne i ”buren”. Det är däremot ett missförstånd att bilens däck fungerar isolerande mot blixtar. Före nedslaget har blixten rört sig genom mer än en kilometer fri luft, så tio centimeter gummi gör ingen större skillnad. Har man ingen bil att krypa in i finns det emellertid andra möjligheter att slippa undan blixten. Blixtar slår ned i de föremål som skjuter upp högst över marken. Spänningen i blixten är så hög att föremål kring något högt också kan bli strömförande. Därför skall man inte ta skydd under höga träd, utan i stället i en grotta eller någonstans med stort avstånd till de högsta punkterna, men fortfarande omgiven av något som är högre än man själv.