Utdöd pungvargs gen får liv i musfoster

Hundra år gammalt DNA uttaget från pungvarg i sprit.

1 september 2009

Ett australiskt musfoster har skrivit in sig i historien. Fostret innehåller nämligen DNA från en tasmansk tiger, och detta DNA har den funktion man räknar med att det haft i den tasmanska tigern, även kallad pungvargen. Arten är utdöd, och det är första gången som forskare fått DNA från ett utdött djur att ”fungera” i ett värddjur. DNA:t togs ut ur tre 100 år gamla exemplar av tasmanska tigrar som förvaras i sprit på Museum Victoria i Melbourne i Australien. Efter att forskarna påvisat att DNA:t verkligen härrörde från tasmanska tigrar, isolerade de genen Col2a1 och satte in den i ett befruktat ägg från en mus. Ägget fördes in i livmodern på en mus, där forskarna sedan har kunnat studera hur ”tigergenen” uppför sig. Det visar sig att genen utför samma uppgift som musens egen version av Col2a1, nämligen att aktivera en annan gen som medverkar vid uppkomsten av brosk och skelett. Forskarna, som är australier och amerikaner, är mycket glada över DNA-överföringen. Den unika bedriften kan nämligen användas inte bara för att bestämma var på utvecklingsstegen den tasmanska tigern befann sig. Forskarna menar också att metoden kan ge ny kunskap om andra utdöda djurarter och kanske till och med bidra till att förhindra att andra hotade arter dör ut. Den tasmanska tigern var en gång synnerligen talrik men utrotades av flera orsaker. Dels hade djuret ett attraktivt skinn, dels sköts pungvargar av fårfarmare, som misstänkte dem för att göra ett kraftigt inhugg i deras hastigt växande husdjursbestånd. Den sista tasmanska tigern dog i fångenskap på Hobart Zoo den 7 september 1936.