Unika rovfiskar hittade mitt i Venezuelas regnskog

Indianerna har värnat om okända arter i tusentals år

1 september 2009

I en flodbassäng djupt inne i Venezuelas djungler har forskare under en enda expedition hittat tio nya fiskarter förutom en hittills okänd räka. Bland de nya djuren finns en bisarr ny malart med taggar på huvudet, en piratfisk som äter både frukt och kött samt en fem centimeter lång grön tetrafisk med blodröd stjärt. Den har fått namnet Aphyocharax yekwana efter Ye´Kwana- indianerna som lever i området. De nyupptäckta arterna har hittats i den 4500 hektar stora Caur-flodbassängen, som ligger cirka 50 mil sydost om huvudstaden Caracas. Bassängen ligger i ett orört regnskogsområde, där 30 procent av alla kända djurarter i Venezuela finns, och där 28 procent av landets sötvattensfiskar simmar omkring. Vegetationen är till 85 procent intakt, och det beror inte minst på ursprungsbefolkningen, som vaksamt skyddat området i tusentals år. Den internationella forskargruppen bakom upptäckten menar att Caura-flodbassängen snarast bör fridlysas och pekas ut som en biologisk hotspot. Forskarna säger att de hittills bara skrapat på ytan, och att bassängen troligen hyser talrika ännu okända växter och djur. Venezuelas regering har dock planer på att göra en damm i bassängen. Forskarna varnar för att det kommer att bli en biologisk katastrof för området, som bildades för över två miljarder år sedan och som är den mest orörda regnskogen i världen.