Undervattensberg vimlar av liv

Unikt korallrev skall göras till skyddat naturområde

1 september 2009

Saba, som ligger cirka 25 mil öster om Puerto Rico i Karibiska havet, är världens tredje största atoll – en cirkelformad korallö med en lagun i mitten. Ändå är det först nu som forskare har undersökt atollen och det undervattensberg som den ligger på. Forskarna hade länge undrat varför det inte finns så många fiskarter i området, för en atoll och dess enorma korallrevslandskap borde dra till sig massor med exotiska fiskar. Deras undersökningar gav en bonus: de dykande forskarna hittade inte mindre än 200 olika fiskarter på det glömda korallrevet – det är 150 fler arter än vad man hittills har observerat i området. En del av de fiskar som biologerna såg är helt nya arter, och dessutom registrerade expeditionen cirka 50 arter koralldjur. Dykarna arbetade vid atollen under två veckor och hittade i genomsnitt en hittills okänd art om dagen. I området förekommer en tät trafik av supertankers, och biologerna fruktar att ett ankare från ett av de enorma fartygen kommer att skada det unika korallrevet.