mineraler sibirien

Supermineraler från sibirisk gruva har aldrig förr hittats i naturen

Forskare har aldrig sett något liknande i naturen. De trodde att en viss typ av mineraler endast kunde odlas på konstgjord väg i ett laboratorium. Nu har de dock konstaterat att de hittats djupt nere i en gruva.

11 augusti 2016 av Karine Kirkebæk

Upptäckten är egentligen gammal, men först nu är forskarna säkra.

För omkring 70 år sedan hittades några mystiska mineraler i en sibirisk gruva 230 meter under marken. Mellan 1940-talet och 1960-talet var tekniken dock så begränsad att forskarna inte visste vad de hade upptäckt.

Därför stoppades mineralerna omsorgsfullt undan.

År 2010 fann forskaren Tomislav Friš?i? från McGill-universitetet i Kanada dock en gammal vetenskaplig artikel om de sibiriska mineralerna – stepanovit och zhemchuzhnikovit.

Molekylära supersvampar

Tomislav Friš?i? blev väldigt intresserad av artikeln på grund av mineralernas struktur. Som de stod beskrivna påminde deras struktur nämligen om syntetiska laboratorieodlade mineraler, som kallas MOF (metal-organic frameworks).

MOF är spännande, eftersom de fungerar som ett slags molekylära svampar, som kan suga till sig gaser – till exempel väte och koldioxid. Det är en mycket användbar egenskap i en värld med skyhöga utsläpp av koldioxid.

Därför återskapade Friš?i? de 70 år gamla naturliga mineralerna i laboratoriet. Denna syntetiska version av de naturliga mineralerna visade att de till förväxling liknar MOF.

Vad betyder upptäckten?

Det var dock inte förrän Friš?i?s båda ryska kollegor letade upp de ursprungliga mineralproverna som de kunde slå fast att stepanovit och zhemchuzhnikovit liknar MOF helt och hållet.

Så vad innebär det?

Dessvärre kan de båda mineralerna inte på egen hand suga till sig koldioxid, men de väcker en förhoppning om att det i naturen finns talrika naturliga MOF, som kan ta upp koldioxid.