Mauritia

Forskare söker förlorad kontinent

En landmassa har hittats mellan Indien och Madagaskar

22 augusti 2013

Dold under havsbottnen i Indiska oceanen mellan Madagaskar och Indien ligger resterna av en hittills okänd kontinent, hävdar forskare vid universitet i Oslo.

Forskarnas slutsats är baserad på fynd av mineralet zirkon i strandsanden på ön Mauritius öster om Madagaskar. Zirkon förekommer i jordskorpan och kristalliserades i granit och andra former av vulkaniska bergarter för minst 660 miljoner år sedan. En av de zirkoner som hittats är till och med närmare 2 miljarder år gammal. Mauritius är däremot ”bara” 9 miljoner år gammal, så zirkonerna måste enligt forskarna vara fragment från en förhistorisk landmassa under Mauritius – förmodligen på omkring 10 kilometers djup – som har förts upp till ytan av flera vulkanutbrott, varefter de har blandats med all den övriga strandsanden.

Existensen av den hittills okända mikrokontinenten bekräftas av analyser, som tyder på att jordskorpan under delar av Indiska oceanen är 20–30 kilometer tjock och därmed betydligt tjockare än de 5–15 kilometer som är det normala under oceanerna. Dessa områden kan dessutom vara rester av den förlorade kontinenten – döpt till Mauritia – hävdar forskarna. Kontinenten försvann troligen för 60–80 miljoner år sedan.

ORDBOK

Mikrokontinent: Geologiskt uttryck för fragment av kontinenter, som har brutits upp och genom rörelser i havsbottnen förts bort från sitt ursprungliga läge.