nb_u36 gecko

Den här veckans nyheter från forskningens värld – vecka 36

Sex-geckoödlor dog i rymden. Din hud är blixtrande intelligent och neandertalare använde hashtags. Illustrerad Vetenskap har valt ut fem av veckans viktigaste forskningsnyheter.

4 september 2014 av Carsten Nymann
  • Geckoödlor dör i astronomiskt sex-experiment Ett ryskt experiment som skulle redogöra för hur tyngdlöshet i rymden påverkar sexliv och utveckling har fått en olyckligt slut. Fem geckoödlor, som skickades upp i satellit, har återvänt till jorden utan att vara vid liv. I gengäld har några bananflugor som också var med på färden inte bara överlevt men också förökat sig. Källa: federalspace.ru / Wired

• Huden på fingrarna är blixtrande intelligent När fingrarna dansar över din mobil, griper en bordtennisboll eller klappar ditt husdjur, blixtrar det av signaler i fingerspetsarnas nervceller. Forskare vid Umeå Universitet har mätt sig fram till att de beräkningar som cellerna utför är lika avancerade som de som äger rum i själva hjärnbarken. Källa: Umeå University

• Neandertalare högg hashtags i sten Tidigare har arkeologer hittat grottmålningar som kan vara utförda av neandertalare. Nu har forskarna upptäckt några 39 000 år gamla mönster som har huggits ut i stenväggen i en grotta på Gibraltar. Mönstren som vid en första anblick liknar moderna hashtags är människoskapade men forskarna är osäkra på om de har symbolisk innebörd.

Källa: Proceedings of the National Academy of Sciences