Erupting volcano

3. Hur uppstod kontinentaldriften?

18 april 2011

Forskarna har för länge sedan bevisat att jordens plattor rör sig runt om varandra, men processerna bakom detta är fortfarande en gåta. Har något utifrån startat dessa rörelser? Eller har de bara uppstått helt naturligt?

Forskarnas bästa svar

Tills för några år sedan ansåg forskarna att kontinentaldriften beror på drivkrafter i manteln. Teorin säger att basaltisk magma under de båda mittoceaniska ryggarna bildar ny havsbotten i två separata plattor i jordskorpan. Dessa rör sig från varandra med hjälp av strömmar från manteln på undersidan. Hittills har forskarna dock inte kunnat påvisa tillräcklig rörelse i manteln.

Nyare teorier, som stöds av både data och avancerade datorsimuleringar, visar emellertid att skorpplattornas tyngd är den avgörande faktorn. Plattorna glider nämligen på en sluttande yta av mantelmaterial och dras därför av sin egen tyngd. Ju äldre skorpan är, desto tjockare, kallare och tyngre är den också. Denna ökade tyngd får plattan att sjunka djupare ned i manteln. Det betyder att i synnerhet bottnen av skorpan kommer att luta bort från den mittoceaniska ryggen. Därifrån gör tyngdkraften sedan det mesta av arbetet.

Beror inte plattektoniken på rörelser i manteln utan bara på skorpans egen tyngd, måste något, till exempel ett meteoritnedslag, ha startat den, men detta finns det ännu inga bevis för.

Hur kommer forskarna vidare?

Med hjälp av ny teknik kan forskarna i dag experimentera med mantelmaterial under rätt tryck och temperatur och därmed återskapa processerna i manteln. I superdatorer kan dessa data bland annat användas för att skapa en modell av jordens inre.

Varför är det viktigt?

De flesta av jordens vulkaner och jordskalv finns i områden där plattor möts. En bättre kunskap om de processer som ger upphov till plattrörelserna kan därför vara nyckeln till förvarning om naturkatastrofer.

Chansen att lösa gåtan?

Forskarna kommer aldrig att kunna observera jordens mantel direkt, men deras kunskap inom området växer år för år.

Fakta

Meteorit satte fart på plattektoniken

Forskarna anser att en meteorit kan ha kickstartat plattektoniken, då den har träffat en svag punkt i skorpan.

1. Rörelser i jordens mantel har med tiden sträckt skorpan och därmed skapat några svaga områden i den. Någon gång har en meteorit sedan träffat skorpan i ett av dessa svaga områden.

2. Meteoriten har gjort ett hål i skorpan, där magma från manteln har tryckts upp. I takt med att denna magma har stelnat, har det skapats en höjdrygg längs det svaga området.

3. Höjdryggen växte längs det svaga ­området. På vardera sidan av höjdryggen ­bildades en platta, som dök ned under den oskadda skorpan på sidan av kratern.