Två mikroorganismer smälter samman till en

Noriko Okamoto och Isao Inouye vid universitetet Tsukuba i Japan har upptäckt en encellig organism, som de har döpt till hatena – ”gåtfull”. Fotosyntes – växternas förmåga att omvandla ljus till kemisk energi – är grunden för livet på jorden, och hatena kan kanske lösa gåtan om hur denna process vandrade från bakterier till alger. Hatena är en så kallad flagellat, som skiftar mellan två faser. Som färglös ”värd” tar den upp en grönalg. Den nu gröna flagellaten delar sig sedan i en ny färglös värdcell och en grönalgcell. Värden kan ta upp en alg, och den nya algen delar sig i flera celler, som värdar kan ta upp. De båda organismerna har utvecklats genom att smälta samman till en, och det stödjer ”endosymbionthypotesen”, som förklarar fotosyntesens utveckling och förutsätter att evolution inte bara drivs genom mutation av gener utan även genom sammansmältning av olika genom.