Tikar föredrar sex med gentlemen

Aggressiva hyenhannar får inga ungar

1 september 2009

I djurriket brukar det för de flesta hannar vara effektivt att visa upp sin styrka och aggressivitet, när de skall imponera på en hona och därmed få para sig med henne. Så är det dock inte bland hyenorna, som lever bland annat i Tanzanias stora nationalpark Serengeti. Faktum är att honorna mycket hellre parar sig med de mer tillbakadragna och vänligt sinnade hannarna, konstaterar forskare vid Institut für Zoo- und Wildtierforschung i Berlin och Max-Planck-Institut für Verhaltensphysiologie i Seewiesen, Tyskland. Enligt forskaren Marion East har de goda skäl till det: bland hyenorna är det nämligen honorna som dominerar i flockarna. De är större än hannarna, och de är inte intresserade av att hannarnas gener för dominans och aggressivitet skall gå i arv till deras hanungar, som då kan växa upp och överta ledarrollen från honorna. East och hennes kollegor har analyserat DNA från 88 hannar, 86 honor och 236 ungar från 171 kullar. Ingen av de extremt dominerande och aggressiva hannar som försökte para sig med en hona utan inledande kurtis fick lov att befrukta henne. De hannar som tillbringade lång tid med att nosa på och slicka honan – och inte bet henne – fick dock para sig med henne. Hyenhonan är utrustad med penisliknande könsorgan, som garanterar att hon kan genomföra en parning enbart om hon själv är intresserad.