Svampsporer sätter accelerationsrekord

När ödlor och grodor slungar ut tungan och snappar åt sig en insekt, går det så snabbt att man knappt hinner se vad som sker. Det är dock inget mot den acceleration som sporerna hos svamparna Ascomycota och Zygomycota kan åstadkomma. Svamparna, som lever i växtätares avföring, förökar sig med hjälp av sporer. Sporerna äts av gräsätande djur, men djuren vill inte äta gräs som växer i närheten av avföringen. Därför har svamparna utvecklat en teknik som kastar iväg sporerna långt bort. På en miljondels sekund accelererar sporerna till en hastighet av 25 meter i sekunden (90 kilometer i timmen). Sporernas flykt drivs av ett osmotiskt tryck, som friges från en cells inre i änden av en stjälk på svampen. Cellen ackumulerar salt och socker, varvid vatten dras in, vilket bygger upp ett tryck. När tiden är inne, öppnas ett litet lock och sporerna sprutas ut som ur en vattenkanon. Accelerationen har mätts av forskare vid Miami University i Oxford, Ohio, och dokumenterats med hjälp av en supersnabb kamera.