Surikater går i skolan

1 september 2009

Tills nyligen har biologer trott att all inlärning i djurriket är passiv, det vill säga att ungarna lär sig hur de skall bete sig genom att lista ut hur de vuxna gör. Nu har emellertid zoologer från University of Cambridge kommit fram till att en del djurarter aktivt lär upp sina ungar genom undervisning av olika svårighetsgrad, som är anpassad till ungarnas ålder. Läraren är en vuxen artfrände, som inte själv har ungar och som därför kan lägga all sin tid på att ge de andras ungar livsviktig kunskap. Forskarna studerade en grupp surikater i Kalahariöknen i Sydafrika för att se hur ungarna lärde sig fånga ett byte. Studien visade ett upprepat mönster, där läraren lade ett fångat bytesdjur framför en unge. Hade ungen inte tillräckligt med mod för att ta upp kampen med bytet, puffade läraren till ungen, tills den tog sig samman. Men inte nog med det. Den vuxne anpassade också bytets skick efter hur erfaren ungen var. Medan de helt oerfarna ungarna serverades ett dött djur, som de omedelbart kunde äta, ställdes de lite äldre ungarna inför ett lätt sårat byte, som de själva skulle döda.