Snyltfåglar hackar värdens hud blodig

Den lilla fågeln oxhackaren vet att göra livet surt för de stora gräsätande djuren på savannen. Flodhästar och oxar får finna sig i att fåglarna hackar hål i ryggen på dem och suger sig mätta på deras blod. Fram till idag har forskarna trott att fåglarna satte sig på djuren för att äta små fästingar och insekter. Förhållandet mellan oxhackaren och gräsätarna har därför ofta framställts som ett skolexempel på hur två vitt skilda djurarter kan leva i symbios med varandra: oxhackaren får ett skrovmål på parasiter, medan gräsätaren slipper de besvärliga krypen. Nu har emellertid Poul Weeks vid Cambridgeuniversitetet i Zimbabwe avslöjat att förhållandet mellan djuren inte är så rosenrött. Under en exkursion i Zimbabwe observerade Weeks två grupper av boskap. Den ena utsattes för en flock oxhackare, medan den andra fick gå utan. Oavsett om boskapen utsattes för oxhackarna eller ej, hade gräsätarna i stort sett samma mängd parasiter på sig. Närmare undersökningar visade då att det inte alls var parasiterna som fåglarna var ute efter. Det var djurens blod som lockade. Fåglarnas hackande efterlämnade blödande sår på djurens rygg, när de var klara. Bara de djur som slapp undan fåglarna hade intakt hud. Blodsugande fåglar är annars något mycket ovanligt i naturen. Det enda exempel man känner till hittills härrör från Galapagosöarna, där de så kallade Darwinfinkarna dricker blod från fåglar i sulkolonier.